تکنولوژی, مقالات کلاینت مال

دسکتاپ‌های مجازی چیست؟

زیروکلاینت Dell Wyse 3010

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که دسکتاپ‌های مجازی چیست و به بررسی موضوعات زیر می‌پردازیم؟

تعریف دسکتاپ مجازی

دسکتاپ‌های مجازی تصاویری از پیش پیکربندی شده از سیستم عامل‌ها و برنامه‌های کاربردی هستند که در آن‌ها محیط دسکتاپ از دستگاه فیزیکی استفاده شده برای دسترسی به آن جدا می‌شود. کاربران می‌توانند از راه دور از طریق شبکه به دسکتاپ مجازی خود دسترسی داشته باشند. هر دستگاه نقطه پایانی، مانند لپ تاپ، تلفن هوشمند یا تبلت، می‌تواند برای دسترسی به دسکتاپ مجازی استفاده شود. ارائه‌دهنده دسک‌تاپ مجازی نرم‌افزار مشتری را روی دستگاه نقطه پایانی نصب می‌کند و کاربر سپس با آن نرم‌افزار روی دستگاه تعامل می‌کند.

یک دسکتاپ مجازی شبیه یک ایستگاه کاری فیزیکی به نظر می‌رسد. تجربه کاربر اغلب حتی بهتر از یک ایستگاه کاری فیزیکی است، زیرا منابع قدرتمندی مانند ذخیره سازی و پایگاه‌های داده پشتیبان به راحتی در دسترس هستند. بسته به اینکه دسکتاپ مجازی چگونه پیکربندی شده است، کاربران ممکن است نتوانند تغییرات را ذخیره کنند یا به طور دائم برنامه‌ها را نصب کنند. کاربران هر بار که وارد سیستم می‌شوند، دسکتاپ خود را دقیقاً یکسان تجربه می‌کنند، مهم نیست از کدام دستگاه وارد آن می‌شوند.

انواع دسکتاپ مجازی

انواع مختلفی از دسکتاپ مجازی و فناوری‌های مجازی سازی دسکتاپ وجود دارد. با ماشین‌های مجازی مبتنی بر میزبان، یک ماشین مجازی به هر کاربر جداگانه در هنگام ورود اختصاص می‌یابد. با فناوری دسکتاپ دائمی، آن کاربر هر بار که وارد می‌شود به همان ماشین مجازی متصل می‌شود که امکان شخصی‌سازی دسکتاپ را فراهم می‌کند. ماشین‌های مبتنی بر میزبان همچنین می‌توانند ماشین‌های فیزیکی میزبان سیستم عاملی باشند که کاربران راه دور وارد آن می‌شوند.

یک ماشین مجازی همچنین می‌تواند مبتنی بر مشتری باشد، جایی که سیستم عامل به صورت محلی در نقطه پایانی اجرا می‌شود. مزیت این نوع دسکتاپ مجازی این است که برای دسترسی کاربر به دسکتاپ نیازی به اتصال شبکه نیست.

زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) به نوعی مجازی سازی دسکتاپ اشاره دارد که به ایستگاه‌های کاری دسکتاپ یا سیستم عامل‌های سرور اجازه می‌دهد تا روی ماشین‌های مجازی که روی یک هایپروایزر در سرورهای محل میزبانی می شوند، اجرا شوند. کاربر سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی را روی یک دستگاه نقطه پایانی تجربه می‌کند، درست مثل اینکه به صورت محلی اجرا می‌شوند. با دسکتاپ به عنوان یک سرویس (DaaS)، یک ارائه دهنده خدمات، بارهای کاری VDI را خارج از فضای ابری میزبانی می‌کند و برنامه‌ها و پشتیبانی را برای کاربران سازمانی ارائه می‌دهد.

دسکتاپ‌های مجازی چیست؟

دسکتاپ مجازی چگونه کار می کند؟

ارائه دهندگان دسکتاپ مجازی سیستم عامل را از سخت افزار کامپیوتر با نرم افزار مجازی‌سازی انتزاعی می‌کنند. به جای اینکه روی سخت افزار اجرا شود، سیستم عامل، برنامه‌ها و داده‌ها روی یک ماشین مجازی اجرا می‌شوند. یک سازمان ممکن است ماشین مجازی را در محل میزبانی کند. همچنین اجرای دسکتاپ مجازی بر روی ماشین‌های مجازی مبتنی بر ابر معمول است. قبلا فقط یک کاربر می‌توانست از یک سیستم عامل به دسکتاپ مجازی دسترسی داشته باشد. این فناوری به گونه‌ای تکامل یافته است که به بسیاری از کاربران اجازه می‌دهد تا سیستم عاملی را که چندین دسکتاپ اجرا می‌کند به اشتراک بگذارند.

مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند تین کلاینت‌های دسکتاپ مجازی را برای VDI خود خریداری کنند، یا رایانه‌های شخصی قدیمی یا حتی منسوخ را با استفاده از آن‌ها به عنوان نقطه پایانی دسکتاپ مجازی، تغییر کاربری دهند، که می‌تواند در هزینه صرفه‌جویی کند. با این حال، هر پولی که در هزینه‌های زیرساخت فیزیکی صرفه‌جویی می‌شود ممکن است نیاز به تخصیص سریع به هزینه‌های مجوز نرم‌افزار برای دسکتاپ‌های مجازی داشته باشد.

مزایای دسکتاپ مجازی

محیط دسکتاپ مجازی مزایای زیادی دارد:

امنیت: یکی از راه‌هایی که دسکتاپ‌های مجازی می‌توانند نسبت به ماشین‌های دسکتاپ فیزیکی برتری داشته باشند، امنیت است. داده‌ها در مرکز داده ذخیره می‌شوند و نه در دستگاه‌های نقطه پایانی جداگانه، که می‌تواند امنیت داده‌ها را بیشتر کند. اگر یک دستگاه نقطه پایانی به سرقت رفته باشد، حاوی هیچ داده ای برای دسترسی سارقان نیست.

انعطاف پذیری: برای سازمان‌هایی با نیروی کار منعطف، دسکتاپ مجازی مزیت آشکاری دارد. مدیران فناوری اطلاعات می‌توانند به سرعت و به راحتی دسکتاپ‌های مجازی را بدون نیاز به ارائه ماشین‌های فیزیکی گران قیمت به کاربرانی که ممکن است فقط برای مدت کوتاهی به آن‌ها نیاز داشته باشند، اختصاص دهند.

هزینه: از آنجایی که دسکتاپ‌های مجازی به تجهیزات فیزیکی و نگهداری کمتری نیاز دارند، می‌توانند مقرون به صرفه تر از دسکتاپ‌های فیزیکی باشند.

مدیریت آسان: یک بخش فناوری اطلاعات می‌تواند به راحتی تعداد زیادی دسکتاپ مجازی دوردست را از یک مکان مرکزی مدیریت کند. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار سریع‌تر و آسان‌تر هستند، زیرا می‌توان آن‌ها را به‌جای ماشین به‌صورت هم‌زمان انجام داد.
قدرت محاسباتی: تین کلاینت‌ها تمام چیزی است که برای دسکتاپ های مجازی مورد نیاز است، زیرا قدرت محاسباتی دسکتاپ‌ها از یک مرکز داده قدرتمند می‌آید.

دسکتاپ مجازی سازی

معایب دسکتاپ مجازی سازی

استفاده از محیط دسکتاپ مجازی دارای معایبی است. اگر فضای ذخیره سازی مرکز داده تمام شود، کاربران قادر به دسترسی به دسکتاپ خود نیستند. محیط‌های ذخیره‌سازی بزرگ که ظرفیت ذخیره داده‌ها را برای چندین دسکتاپ مجازی دارند، می‌توانند گران شوند. اتصال ضعیف شبکه بر تجربه کاربر تأثیر منفی می‌گذارد و همچنین در صورت عدم اتصال به شبکه، کاربران نمی‌توانند به دسکتاپ خود دسترسی داشته باشند، که این ممکن است بزرگ‌ترین نقطه ضعف دسکتاپ مجازی باشد. بسته به نحوه اجرای یک سازمان، مزایای دسکتاپ مجازی اغلب بر چالش‌های بالقوه بیشتر است.

هدف از دسکتاپ مجازی چیست؟

دسکتاپ مجازی به کاربران این امکان را می‌دهد تا به دسکتاپ و برنامه‌های کاربردی خود از هر نقطه‌ای بر روی هر نوع دستگاه نقطه پایانی دسترسی داشته باشند، در حالی که سازمان‌های فناوری اطلاعات می‌توانند این دسک‌تاپ‌ها را از یک مرکز داده در مرکز مستقر کرده و مدیریت کنند.

بسیاری از سازمان‌ها به محیط دسکتاپ مجازی می‌روند، زیرا دسک‌تاپ‌های مجازی معمولاً به صورت مرکزی مدیریت می‌شوند، که نیاز به به‌روزرسانی و نصب برنامه‌ها را بر روی ماشین‌های جداگانه از بین می‌برد. همچنین، ماشین‌های نقطه پایانی می‌توانند قدرت کمتری داشته باشند، زیرا بیشتر محاسبات در مرکز داده انجام می‌شود.

چگونه از دسکتاپ مجازی استفاده کنیم؟


استفاده از دسکتاپ مجازی به اندازه دسکتاپ‌های فیزیکی آسان است. کاربران به سادگی از دستگاه انتخابی خود وارد دسکتاپ خود می‌شوند و از طریق شبکه به یک ماشین مجازی از راه دور متصل می‌شوند که دسکتاپ را در دستگاه نقطه پایانی ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند با برنامه‌های کاربردی روی دسکتاپ مجازی به همان روشی که در دسکتاپ فیزیکی تعامل دارند، تعامل داشته باشند. بسته به اینکه از کدام فناوری مجازی سازی دسکتاپ استفاده می‌کنند، کاربران ممکن است نتوانند داده‌ها را به صورت محلی روی دسکتاپ مجازی شخصی سازی یا ذخیره کنند.

تفاوت VDI و VM چیست؟

Virtual Desktop Infrastructure یا VDI محیط مجازی سازی دسکتاپ است که دسکتاپ مجازی را از یک مرکز داده واقع در محل یا در فضای ابری به دستگاه‌های نقطه پایانی تحویل می‌دهد. سیستم عامل دسکتاپ مجازی در مرکز داده زندگی می‌کند، نه نقطه پایانی. در بیشتر موارد، این سیستم عامل‌ها و منابع محاسباتی بر روی ماشین‌های مجازی (VM) که توسط هایپروایزر ها میزبانی می‌شوند به جای ماشین‌های فیزیکی اجرا می‌شوند.

منبع: https://tinyurl.com/5t5urs34

https://bit.ly/31DYygd

https://cutt.ly/vTyowx6

دسکتاپ مجازی چیست، دسکتاپ مجازی ویندوز 7، دسکتاپ جدید در ویندوز 10، اموزش ساخت دسکتاپ مجازی، قفل شدن دسکتاپ ویندوز 10، کلید ترکیبی ساخت دسکتاپ مجازی، نرم افزار ایجاد چند دسکتاپ همزمان در ویندوز، Groove music در ویندوز 10، Multi desktop چیست، اموزش ساخت دسکتاپ مجازی، دسکتاپ مجازی ویندوز 7، نسخه دسکتاپ چیست، کلید ترکیبی ساخت دسکتاپ مجازی، Virtual desktop چیست، جابجایی بین دسکتاپ ها در ویندوز 10 

مطالب مرتبط