اخبار روز

روزهای سیاه افغانستان در آتش طالبان

روزهای سیاه افغانستان در آتش طالبان

یک روز پس از فرار رئیس جمهور افغانستان و استقرار طالبان در کاخ ریاست جمهوری، عدم اطمینان حاکم شد. فرودگاه کابل برای پروازهای تخلیه بازگشایی شد. با کنترل طالبان، عدم اطمینان و ترس بر افغانستان حاکم است.

یک روز پس از استقرار طالبان در کاخ ریاست جمهوری در افغانستان ، دو دهه پس از برکناری ارتش آمریکا از قدرت بر افغانستان، کنترل این کشور در روز دوشنبه افزایش یافت و نگرانی‌ها از بازگشت به حکومت وحشیانه طالبان و تهدید به قتل متقابل افزایش یافت.

فرودگاه بین المللی کابل در افغانستان تحت حمایت نیروهای خارجی از جمله هزاران سرباز آمریکایی بود که برای کمک به تخلیه شتابزده به این کشور اعزام شده بودند. این صحنه ناامیدی، اندوه و وحشت بود.
هزاران افغان در افغانستان صبح روز دوشنبه به آسفالت وارد شدند و در نقطه‌ای دور هواپیمای نظامی آمریکایی که در حال خروج از هواپیما بود، در حالیکه از باند پرواز عبور می‌کرد، گرد آمد. تصاویر افرادی که به یک وسیله نقلیه نظامی ایالات متحده چسبیده اند، حتی هنگام خروج از زمین، به سرعت در سراسر جهان پخش شد. همانطور که پروازها برای حرکت آماده می‌شدند، مردم به طور خطرناکی به کناره هواپیماهای نظامی چسبیدند، حتی زمانیکه یکی از آن‌ها روی باند فرود می‌آمد. یک مقام نظامی آمریکایی تأیید کرد که برخی از افغان‌ها در حادثه هواپیما کشته شده‌اند. با این حال، این مقام نمی‌تواند تعداد کشته شدگان را تأیید کند.

رئیس جمهور بایدن روز دوشنبه از تصمیم خود مبنی بر خروج نیروهای خود از افغانستان دفاع کرد و استدلال کرد که ماموریت ایالات متحده در آنجا به پایان رسیده‌است و ایجاد ملت هرگز هدف اولیه نیست.
وی از کاخ سفید پس از قطع سفر خود به کمپ دیوید گفت: “من راه سخت را آموخته‌ام، هیچ وقت زمان مناسبی برای خروج نیروهای آمریکایی وجود نداشت. “این سریعتر از آنچه پیش بینی می کردیم آشکار شد .”

روزهای سیاه افغانستان در آتش طالبان

نگرانی‌ها در کابل، پایتخت، در مورد احتمال وقوع خشونت در حالی که شهر طالبان شهر را پر کرده و دولت افغانستان فروپاشیده بود، فرا گرفته بود. رئیس جمهور اشرف غنی با ورود شورشیان به شهر روز یکشنبه از کشور فرار کرد. یک مقام نظامی آمریکایی که مجاز به صحبت علنی نبود گفت نیروهای مسلح آمریکا در خروج آقای غنی دخالت ندارند.

در صحنه‌های قابل توجهی که از شبکه الجزیره پخش شد، رهبران طالبان تنها چند ساعت پس از فرار آقای غنی خود را در قصر جمع کردند. کنترل منطقه‌ای را که زمانی یکی از امن ترین مناطق کشور بود و نمادی از ملت بود که ایالات متحده هزینه کرد. پول زیادی و خون زیادی را برای حفظ آن فدا کرد. اگرچه تسلیم رسمی نیست، اما احتمالاً چنین بوده است.

از مقامات افغان در شهرهای دیگر فیلم گرفته شده بود که قدرت را به رهبران شورشی واگذار می‌کردند. حامد کرزی، رئیس جمهور سابق گفت که وی با سایر رهبران سیاسی برای هماهنگی انتقال صلح آمیز به دولت جدید طالبان ، شورای تشکیل داده‌است. آقای کرزی همچنین از رئیس سرویس حفاظت ریاست جمهوری خواست در پست خود بماند و از غارت نشدن کاخ اطمینان حاصل کند.

اقدامات اولیه طالبان در دیگر شهرهای تحت کنترل آن‌ها نمای اجمالی از آینده را نشان داد. در قندوز، که در 8 آگوست سقوط کرد، آن‌ها ایست‌های بازرسی ایجاد کردند و در جستجوی کارکنان دولتی غایب خانه به خانه رفتند و هشدار دادند که هر کس به سر کار خود بازنگردد مجازات خواهد شد.

تغییر فضا در کابل به همان اندازه سریع و برای بسیاری ترسناک بود که فکر می‌کردند می توانند تحت حمایت متحدان آمریکایی خود زندگی بسازند.
برخی در شهر گفتند که طالبان قبلاً از خانه مقامات دولتی دیدن کرده‌اند. آن‌ها وارد خانه یکی از مقامات سابق در غرب کابل شدند و اتومبیل‌های وی را برداشته و خانه یک فرماندار سابق را در بخش دیگری از شهر تصرف کردند.

ساکنان کابل در افغانستان شروع به پاره کردن آگهی‌هایی کردند که نشان می‌داد زنان بدون روسری از ترس ناراحت شدن طالبان، که ایدئولوژی آن‌ها زنان را از بسیاری از زندگی عمومی محروم می‌کند. برخی از افسران پلیس توسط جنگجویان طالبان بازداشت شده اند، در حالی که برخی دیگر در حال تغییر لباس غیرنظامی و تلاش برای فرار هستند. طالبان گفتند نیروهای آن‌ها برای اطمینان از نظم و امنیت عمومی وارد کابل شده‌اند.

روزهای سیاه افغانستان در آتش طالبان

با گسترش هرج و مرج در افغانستان، نیروهای آمریکایی کنترل بخش غیرنظامی فرودگاه را در دست گرفتند، در حالی که مردم از دروازه سوار شده و سعی کردند راه خود را به دو هواپیمای تجاری که در کنار ترمینال پارک شده بودند، سوق دهند.

یک مقام طالبان می گوید که زنان باید در دولت باشند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس ، جزئیات بیشتری در مورد “عفو عمومی” که قبلاً توسط طالبان اعلام شده بود منتشر می‌شود و گروه شبه نظامی از زنان خواسته است تا در دولت جدید خود هرگونه نقش رسمی را از سر بگیرند.
امام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان، گفت: “امارت اسلامی نمی‌خواهد زنان قربانی شوند … آن‌ها باید بر اساس قوانین شریعت در ساختار [دولت] باشند. “
وی افزود: ساختار دولت کاملاً مشخص نیست، اما بر اساس تجربه، باید رهبری کاملاً اسلامی وجود داشته باشد و همه طرف‌ها باید به آن بپیوندند.