مقالات کلاینت مال

تفاوت‌های هارد دیسک HDD و SSD

تفاوت‌های هارد دیسک HDD و SSD

تفاوت‌های هارد دیسک HDD و SSD

هارد دیسک چیست؟

وظیفه هارد دیسک کامپیوتر و مینی کامپیوتر، حفظ دائمی داده‌ها می‌باشد و هر داده دیجیتالی که برای ذخیره کردن به هارد دیسک کامپیوتر فرستاده می‌شود و تا وقتی که بر روی سکتور حذف نشود، در همان‌جا باقی خواهد ماند.

لازم به ذکر است که اطلاعات ذخیره شده در این نوع رسانه‌ها برای مدت طولانی باقی خواهند ماند. یک هارد دیسک کامپیوتر می‌تواند حجم بالایی از اطلاعات را در فضایی بسیار اندک ذخیره کند و با سرعتی بسیار بالا می‌تواند اطلاعات را بازیابی کند.

هارد دیسک

هاردها به دو نوع اینترنال و اکسترنال تفکیک می‌شوند. هارد اینترنال هاردی است که داخل کامپیوتر قرار گرفته و مستقمیا به مادربرد متصل می شود. هارد اکسترنال هاردی است که خارج از کامپیوتر یا دستگاه از طریق کابل‌های مرتبط به کامپیوتر متصل می‌شود.

البته سرعت هاردهای اکسترنال نسبت به هاردهای اینترنال کمتر است ولی قابل حمل بودن این نوع هاردها یکی از مزایای آن‌ها به شمار می‌رود.

هارد دیسک HDD

 یک دستگاه ذخیره سازی متشکل از صفحات آلومینیومی است که خواندن و نوشتن اطلاعات از طریق چرخش این صفحات امکان پذیر می‌شود، این نوع هارد در اکثر کامپیوترها و لپ تاپ‌ها نصب شده است. هارد دیسک درایو همان دستگاهی است که اطلاعات کامپیوتر از جمله عکس، ویدیو، موزیک و یا فایل‌های دیگر روی آن ذخیره می‌شوند.

به منظور خوانده شدن  Platter اطلاعات هارد روی آن چرخانده می‌شود. چرخش دیسک در هاردهای مختلف، متفاوت است Spindle دیسک توسط یا واحد دور بر دقیقه سنجیده می‌شود. PRM سرعت چرخش دیسک‌ها با

عدد درج شده کنار واحد دور بر دقیقه نشان دهنده تعداد دورهایی است که دیسک در عرض یک دقیقه طی می‌کند.هر چه این عدد بزرگ‌تر باشد سرعت چرخش دیسک بیشتر است. سرعت چرخش دیسک با سرعت لود شدن اطلاعات هارد دیسک ارتباط مستقیم دارد.

Spindle
Spindle

SATA

SATA(serial advanced technology attachment) که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد رابط پیش فرض اکثر هارد دیسک‌های لپ تاپ و کامپیوترهاست که نسبت به نسخه قبلی خود PATA سریع‌تر هستند و با سرعت رابط ۶ گیگابایت برثانیه و با توان ۶۰۰ مگابایت برثانیه اطلاعات را پیاده کند.

این نوع هاردها دارای قطعات متحرک می‌باشند به همین دلیل ممکن است هنگام حمل کردن آسیبی به قطعات هارد و در نتیجه به اطلاعات هارد دیسک وارد شود، به همین دلیل استفاده از این هارد دیسک برای لپ تاپ‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

SSD

این نوع هارد دیسک‌ها که از نیمه رساناهای حالت جامد تشکیل شده است. بر خلاف هارد دیسک‌های سخت-که سوزنی به منظور خواندن اطلاعات وجود دارد- هیچ قسمت متحرکی ندارند و اطلاعات به صورت بلوک‌های جداگانه ذخیره می‌شوند و هنگام نیاز به فایلی هارد دیسک نیازی به چرخیدن دیسک و خوانده شدن اطلاعات توسط یک سوزن ندارد.(سرعتی حدود ۵۰۰ برابر ، به همین دلیل این نوع هارد سرعت بیشتری نسبت به هارد دیسک SATA دارند.)

از این تکنولوژی در ساخت فلش مموری‌ها نیز استفاده شده‌است.

SSD دارای دو جزء اصلی است. 

1- حافظه فلش: دارای حافظه ذخیره‌سازی است. 

2- کنترلر: ریزپردازنده تعبیه شده‌ای که توابعی مانند پردازش خطا، بازیابی داده‌ها و رمزگذاری را پردازش می‌کند.

HDD در مقابل SSD

در دیسک‌های SSD نمی‌توان اطلاعات و فایل‌ها را پس از پاک شدن و نابودی بازگردانی کرد درحالی که اطلاعات از بین رفته یا پاک شده در دیسک‌های HDD تا حدودی بسته به آسیب وارد آمده قابل بازیابی و بازگردانی است.

SSD از نظر نرم افزاری کاملا با HDD سازگاری دارد به صورتی که در هر کاری می‌تواند جایگزین آن شود. در قسمت مدیریت فایل‌ها نیز SSD تفاوت‌های چندانی با HDD ندارد.

تفاوت‌های هارد دیسک HDD و SSD

هارد دیسک‌های حالت جامد قیمت بالایی دارند و نسبت به هارد دیسک‌های سخت گران‌تر هستند. یکی از دلایل پرطرفدار بودن هارد درایوهای سخت قیمت مناسب و به صرفه آن است. اس-اس-دی دوام بیشتری نسبت به اس-اس -تی -ای دارد چون شامل قسمت های متحرک آسیب پذیر نمی‌شود.

 

هچنین نسبت به HDDها کوچکترهستند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند. SDD نسبت به HDD از نظر تعداد دفعات نوشتن عمر کمتری دارند. چرخش صفحه‌ها در هارد دیسک سبب ایجاد نویز و سر و صدا می‌شود.

اس-اس-دی مشکلات اچ-دی-دی را هنگام افزایش حافظه ندارد، در اچ دی دی برای افزایش حافظه باید به تعداد صفحه‌ها اضافه کرد که باعث می‌شود هنگام چرخش هوای ایزوله دستگاه گرم شود و این برای رایانه‌ای که از آن استفاده می‌شود مناسب نیست.

NVMe

نوعی هارد دیسک از نوع هارد در حالت جامد است،‌ این حافظه غیرفرار است. انتقال اطلاعات با سرعت بالایی انجام می‌گیرد و دلیل آن ارتباط مستقیم این حافظه با مادربرد کامپیوتر است. در حافظه NVM انتقال اطلاعات با سرعت بالایی انجام می‌گیرد و دلیل آن ارتباط مستقیم این حافظه با مادربرد کامپیوتر است.استفاده از این حافظه مصرف انرژی را به کاهش می‌دهد.

منبع:https://tinyurl.com/yfj2npd2

https://cutt.ly/FRGW7UR

https://bit.ly/3GtTB9P

هارد ssd اکسترنال، تفاوت هارد ssd با hdd، هارد SSD 1 ترابایت، Ssd 120 قیمت، هارد ssd چیست، قیمت هارد ssd اکسترنال، هارد ssd M2، نصب هارد ssd روی لپ تاپ، مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال، نصب هارد ssd روی لپ تاپ، از کجا بفهمیم هارد ssd است، قیمت هارد ssd اکسترنال، هارد ssd چیست، بهترین هارد ssd

مطالب مرتبط